hejganges.blogg.se

Lova Öberg och Emma Andersson testar vingarna och flaxar till Indien :-) resan avslutas med ett bad i Ganges

Mumbai

Publicerad 2013-02-19 10:55:37 i Allmänt

Hej allihopa!
 
Igar anlande jag och Lova till hostlet tillsammans med en tjej som vi traffade pa flygplatsen. Hon ar fran Tyskland och hade ingenstans att sova. Vi ba "folj med till varat hostel gumzan"! *Snalla tjejer*
 
Vi traffade aven en kille, David (fran Kanada), vars hotellbokning blivit avbokad. Han fick ocksa folja med, men blev dumpad pa ett annat hostel. Det fanns inte plats for honom har :( Lova gav i alla fall honom sin mail, sa vi hoppas pa kontakt! Han kanske vill joina till Goa?
 
Idag har vi i alla fall fatt brunch bestalld till hostlet (lyx?!) for priset av hela 3,75 kronor var :-)
 
Efter detta for vi in till tagstationen for att ta taget till Mumbai City.
Vi akte en liten tuktuk-liknande grej in till stationen, och trafiken har ar mycket underhallande. Alla tutar exakt hela tiden, det finns inga filer pa gatorna och inga overgangsstallen. Om du vill ta dig nagonstans, KOR BARA! Inget hindrar dig!
 
Tagresan ar nog tyvarr bland det varsta jag varit med om. Det finns inga dorrar till taget, utan alla bara KLAMMER sig in och typ hanger ut och njuter av vinddraget (?). Vi hamnade aven i en vagn proppfull av man. Jag har nog aldrig kant mig sa obekvam: en utlandsk kvinna betyder absolut ingenting har. Efter att vi statt och klamts sonder mellan gubbar ett tag kanner jag en liten hand ta mig pa rumpan. JAG FROS TILL IS!!! Jag viftade runt vid roven, vande mig om och tryckte mig mot Lova. Sen tyckte jag mig aven kanna nagon leta sig mot mitt skrev, men den slutade efter ett tag. En ackelgubbe (tror det var han som tog sig friheten att kanna pa min rumpa) stod liiiiite val nara med sitt skrev tryckt mot mitt lar. Jag ville nastan hoppa av i farten.
 
Nar vi kommit av taget och blivit kvitt alla ackel satte vi oss pa en bank for att lasa i Lovas Indienbok. Alla, och da menar jag ALLA, stirrade pa oss som om vi var cirkusdjur. Att vara vasterlanning har ar mycket ovanligare an vad jag hade vantat mig. Det finns nastan inga sadana personer har. Du utsatts for rasism som aldrig upplevts forr. Vi sag ett gang ungdomar prata hogt, skratta och titta pa oss. Vi ba "ehhhhh", men det gar inte att gora sa mycket. Nagot annat som ocksa ar valdigt jobbigt ar allt tiggeri. Sma barn kommer fram och drar dig i armen och ber om pengar. Ganska jobbigt att saga nej :---(
 
Pa taget hem fran Mumbai hittade jag en vagn bara for kvinnor i taget, fatta vilken fristad!! Jag ville ba stalla mig och skrika av lycka.
 
Kvinnofortrycket har ar sa rumsrent att ingen tycks bry sig langre. Till exempel sa spelade det ingen roll att jag var helt ratt kladd idag, min kropp fortjanade anda ingen respekt alls. Lange leve patriarkatet!!! Det kanns ganska jobbigt. Snuskiga blickar fran snuskiga man mottes vi av hela tiden. Plus att denna dresscode kommer ge mig bonnbranna och fruktansvarda svettningar..
 
Vi hoppas pa battre samhalle i Goa, sa vi funderar pa att ta nattbussen dit redan imorgon.
 
Nu ar vi i alla fall tillbaka pa hostlet efter denna galna dag! Har ar alla man snalla. Det ar gratis internet ocksa, darfor kan jag blogga och sadar.
 
Som sammanfattning pa denna dag sa ar bade jag och Lova mkt stolta over oss sjalva, da vi anda har hallit lugnet trots att mycket har gatt heeeelt fel. Alla kvinnor har ar sa vackra, de har jattefina klanningar och sant pa sig. Det ar skont att inte frysa. Det serveras gratis flaskvatten har pa hostlet. Det ar mkt bra!
 
Hoppas alla har det bra dar hemma, sa ska jag och Lova leta reda pa sol och bad har borta. Kanske kan vi hitta en stad med bara kvinnor!!?!!?? Livet!
 
Puss och kraaaaam~~~~

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2013-02-19 11:27:40

Hej finisar!
Ja, det dar med att kanna sig som ett circusdjur kanner jag verkligen igen! Folk ar sjukt trevliga, men stirrar ogonen ur sig. Jag tror anda att jag har det lite lattare som alltid har sallskap med en local som kan avvisa jobbiga manniskor.

I alla fall, vad fint att lasa om hur ni har det! Ser fram emot att hora om fortsattningen.
Puss och kram!

Svar: Heeej vannen!
Ja det kan jag verkligen tanka mig att du gor, det ar verkligen helt galet att kanna sig sa utanfor. Vi skulle ju egentligen traffa en kompis till Emma Oberg, men det blev inget av. Hade varit kul eftersom han ar indier och hittar har!

Vi ska blogga sa gott det gar, sa kolla in med jamna mellanrum bara :)
Puss och kram!
Emma Andersson

Postat av: Linnéa

Publicerad 2013-02-19 15:42:20

Omg var försiktiga och ta hand om varandra!! Hoppas ni har det jättebraaa förutom tafsgubbarna, kram kram ska bli spännande att läsa eran bloggy, ska kolla massa gånger varje dag!

Postat av: molly

Publicerad 2013-02-19 16:50:04

Kul att ni redan hunnit skriva lite!! vill se massa bilder på en gång :( hoppas ni kan lägga ut på nåt sätt nån gång under resan! man vill ju som få en bild av er och det.

förstår att det är obehagligt men är säkert också nyttigt att känna på rasismen från andra hållet, så att säga! men hoppas ni slipper mer sånt i framtiden. Hoppas Goa blir nice :) puss och kram!!

Postat av: /Filliezz

Publicerad 2013-02-19 16:56:17

Hej sötnosar! Älskar er! Och förfasas över hur påtagligt kvinnoförtrycket ändå är, jag hade inte förväntat mig att det skulle vara på det viset. Men oavsett om ni under dessa tider må vara med om fantastiska och mindre angenäma upplevelser så är allt källa till enormt perspektivsättande och eld i kvarnen för den politiska kampen.

Att få sin vithet ifrågasatt och inte erhålla vithetens privilegier må vara fruktansvärt och kanske just därför också en viktig erfarenhet? För att någonstans komma närmare förståelsen av vad det innebär att leva som ickevit eller ickeeurope i väst.

Mången livskunskap kommer ni ges, och det är mer värt än allt guld i världen!

Var försiktiga, och så kloka som jag vet att ni är. Puss!

Postat av: Emma Öberg

Publicerad 2013-02-19 19:05:44

Fint att höra från er! Älskar bloggen. Skrattar högt hela tiden! Indien. Inget är som Indien obeskrivbart! Mot nya äventyr utan räddsla !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela