hejganges.blogg.se

Lova Öberg och Emma Andersson testar vingarna och flaxar till Indien :-) resan avslutas med ett bad i Ganges

Kanyakumari

Publicerad 2013-03-11 13:54:03 i Allmänt

Hej Sweden!
 
Igar kom jag och Lova fram till Kamyakumari, Indiens absoluta sydspets, efter en otroligt intressant bussresa. Eftersom bussarna har ar av lite annan standard an hemma, sa blir allt bara komiskt till slut. Har har bussarna varken fonster (bara galler) eller dorrar. Ibland har de en "halv" dorr liksom, typ som en san dar grind en har pa trappan sa barnen inte ska ga upp och sla sig. Det positiva med detta ar dock att de slipper installera dyr AC :-)
 
Hur som helst, efter manga om och men kom vi pa ratt buss till slut. Den var KNOKFULL. Alla ar valdigt vanliga har, sa flera personer forsokte hjalpa oss att hitta sittplats eftersom vi hade sa mycket packning att sta och ha pa ryggen. Det slutade med att vi satt langst fram i fonstret mellan chaufforen och konduktoren. Vi satt liksom pa holjet som tacker bussmotorn. Har har de inget golv som doljer bussens innanmate langst fram, utan allt ligger bara blottat. Det finns ingen instrumentbrada eller sadant lyx. Efter ett tag av motorakande blev rumpan ratt sa varm, men vi stod ut under de tva timmar som bussen rullade.
Bussarna maste vara bland det roligaste har borta. De stannar liksom aldrig helt och hallet vid en hallplats, utan saktar ned till kanske... 5km/h, sen far folk hoppa pa och av i farten.
 
Nar vi kommit fram gick vi till ett litet hotell som de tipsade om i Lonely Planet, ett riktigt budgetbottennapp. Toan var en sadan dar som ar ett hal i golvet och det var fruktansvart varmt dar inne. Hela natten har det RUNNIT svett over hela min kropp. Det pagar hela dagarna i anda, men pa natten har jag aldrig svettats sa mycket. Min troja var helt javla blot nar jag vaknade?? Usch. Sa vi har bytt till ett annat hotell precis bredvid dar managern prutade ned vart rum fran Rs1500 till Rs900/ natt utan att vi ens gav oss in pa nan prutningsdiskussion? Han ville verkligen ha oss som gaster..
 
Idag kom jag och Lova ocksa pa en teori som tycks stamma har; Alla indier ater glosoppa och kikartor varje dag till frukost, lunch och middag :-) De kan OMOJLIGT hindra sin impuls att stirra ogonen ur sig nar vi kommer gaende. Nar vi moter gang med unga killar sa ser vi hur de fnissar typ 100 meter innan vi mots. Nar vi mots kan en kille saga ba "hiii" for att sedan fnissa tillsammans med resten av sina kompisar. Sma barn uppmanas av sina foraldrar att vinka till de vita manniskorna, som att vi ar kungligheter. Det ar verkligen helt sjukt. Det maste upplevas for att kunna forstas! Nu, efter tre veckor av konstant stirrande, kanns det alltid sa javulskt skont att bara ligga pa hotellrummet och bli sval av takflakten.
 
Under mina veckor har har jag kommit fram till foljande saker:
 
1. Jag vill aldrig bli kand
 
2. Jag vill aldrig bli rik
 
3. Jag vill pa nagot satt hjalpa till att bota fattigdomen har i varlden
 
Jag och Lova pratade for nagon dag sen om att det ar en helt annan sak att SE fattigdom an att intellektuellt forsta att den faktiskt finns. For det vet ju alla att den gor. Att se den pa nara hall ar det daremot inte alla som gor, och det ar valdigt jobbigt. Det mesta har ar ganska risigt liksom, inget ar ordentligt byggt eller uppstyrt. De storre staderna ser inte glammiga ut, utan det ser ut som att nagon har sagt "vi behover en storstad!" och sa har de ba amatormassigt smallt upp den pa ca. en vecka. 
 
Sen forfoljs jag ocksa standigt av kanslan av att jag ar otrygg i manga situationer. Typ om vi aker buss med 100% man, da kan jag inte lata bli att tanka pa om det hande nat sa skulle det formodligen bli alla mot tva. Om vi ar inne pa en liten restaurang med bara man tanker jag samma sak. Helt enkelt, alla situationer da vi ar lite val omringade av man gor mig valdigt obekvam. Tror detta beror allra mest pa att jag faktiskt blev tafsad pa i Mumbai, annars hade det nog varit en annan sak. Da hade jag inte gatt runt med vetskapen att de faktiskt GOR dessa saker pa andra individer, pa riktigt. Pa mig. Darfor ar jag sa radd att det ska handa igen.
 
Na, nu ska jag sluta deppa! Vi ar i detta fantastiska och hogst intressanta land och har sa mycket att se och uppleva. Pa lordag flyger vi till Andamanerna, vi har hoga forvantningar :D:D:D::D:D
 
PUSS PA ER ALLA!! HEJDAAA!
 

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2013-03-13 15:09:14

Det är så himla roligt att läsa om era eskapader och förflyttningar i det stora landet. Andamanerna är nästa stora utmaning. En massa kramar till er båda två.

Svar: Ja, de ar ytterst intressanta att uppleva! Det ska bli jattekul med Andamanerna, vi har hoga forvantningar :D:D:D puss och kram!
Emma Andersson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela